Onze wortel heeft meer smaak. Weet je waarom?

  • 20 jul 2018
Onze wortel heeft meer smaak. Weet je waarom?

Wortels zijn een gezonde aanvulling op ons dieet. Door goed te kiezen kun je de gezondste en lekkerste wortels eruit halen. Hieronder lees je waar je op moet letten en hoe je wortels het beste kunt bewaren als je ze eenmaal in huis hebt.

Wortels kiezen

  • Kies wortels die er gezond uitzien. Zoek naar wortels met een mooie, gladde vorm en een gezonde oranje kleur. Je kunt beter wortels nemen waar nog groen aan zit. Deze blijven langer goed en vers. Het loof moet vers zijn en een heldere groene kleur hebben.
  • Let op de vorm die de wortels hebben. Kies wortels van een gemiddelde grootte die taps toelopen op het eind. Wortels van een gemiddelde grootte zijn makkelijk te verwerken in gerechten. Dikke wortelen zijn minder eenvoudig te koken en te bereiden.
  • Kies jonge wortels voor de zoete smaak. Dunne, jonge wortels zijn het zoetst. Babywortels zijn gemakkelijk in het gebruik, maar niet per definitie zoeter dan dunne, jonge wortels. Babywortels zijn een specifieke wortelsoort en ze zijn zoet en knapperig.
  • Laat wortels met barsten of scheuren liggen. Let ook op vlekken, verwelkend loof en een rubberachtige textuur. Vermijd daarnaast wortels met ‘verbrande’ toppen door de zon (groene stukken).

Bewaren

  1. Verwijder het loof van de wortels. Het loof voorziet de wortel van vocht en voedingsstoffen. Gebruik een snijplank en een scherp mes om het loof eraf te snijden. Wees altijd voorzichtig als je met scherpe messen werkt.
  2. Rol de wortels in bubbeltjesplastic. Door het plastic kan de wortel vocht vasthouden, en de bubbels voorkomen dat er zich vocht ophoopt tegen de wortel aan. Door het bubbeltjesplastic blijven wortels twee weken lang goed. Stop wortels niet in afgesloten plastic zakjes; ze zullen dan gaan rotten.
  3. Leg de wortels in de groentela van je koelkast. Maak de wortels binnen twee weken op. Dan zijn de wortels nog het lekkerst en bevatten ze de meeste voedingsstoffen.
  4. Laat wat wortels staan als je ze zelf verbouwt. Dek ze af met bladeren tegen het vriezen, en in het voorjaar zal je heerlijk verse wortels hebben.

Wat maak je met wortels?

  • Maak wortelsap. Wortelsap is supergezond en bovendien lekker. Combineer met fruitsappen en je krijgt alle vitamines binnen die je nodig hebt.
  • Pureer wortels. Gepureerde wortels smaken heerlijk bij vlees. Je kunt er saus van maken of ze in ovenschotels verwerken. Gepureerde wortels zijn ook geschikt voor baby’s.
  • Snijd wortels met de juliennetechniek. Daarna kun je ze zo opeten als salade of verder verwerken in desserts.
  • Maak een traditionele Arabische halva. Oftewel een “zoete traktatie” zoals de vertaling is. Lekker als toetje of als tussendoortje.
  • Maak worteltaart. Je gasten zullen er dol op zijn en het is bovendien goed voor de ogen.
  • Maak wortels met zout en peper. Laat de chips een keer staan en maak dit gezonde tussendoortje als alternatief.

Tips

  • Wortels bevatten veel suikers en zijn daarom een gezond en goed alternatief voor suiker in taarten en desserts. Voeg wat wortels toe en gebruik minder suiker.
  • Schil oudere wortels; die hebben vaak een wat stugge buitenkant die niet lekker is.
  • Als babywortels een witte laag hebben, dan wil dat zeggen dat ze al geschild zijn. Week ze in koud water om ze op te peppen.
  • Geraspte wortels zijn lekker door de pindakaas, als alternatief voor jam. Meng de wortels door de pindakaas en besmeer je boterham ermee. Druppel wat honing op je brood, als je dat wilt.
  • De beste bewaartemperatuur is 0 °C, maar dat is moeilijk te bereiken.
  • Gekookte wortels houd je in de koelkast nog drie dagen goed.